Pojęcie hurtownia zazwyczaj kojarzy nam się z miejscem przetrzymywania dużych ilości towarów różnego pochodzenia. Mogą to być produkty spożywcze – warzywa, owoce, nabiał, wędliny, owoce morza, ryby itp., ale też równie dobrze możemy mieć do czynienia w hurtowni z maszynami ciężkimi, ubraniami, kosmetykami, czy chemikaliami. Rodzajów towarów, które można zgromadzić w hurtowniach wszelkiego typu można wymieniać bez końca. Szczególnym rodzajem hurtowni jest hurtownia danych, nazywana także bazą danych. Tworzeniem hurtowni danych zajmują się wyspecjalizowane firmy informatyczne, które zbierają informacje z rynku na różne sposoby. Klienci mogą odpowiadać na pytania o swoje preferencje zakupowe, czy też na różne inne kwestie za pośrednictwem internetowych formularzy, telefonu, poczty tradycyjnej, maila, czy też bezpośredniego kontaktu z pracownikiem hurtowni. Hurtownia danych ma podobne znaczenie na rynku, co każda inna hurtownia. Zmianie ulega tylko rodzaj towaru, jakim dysponuje. Klienci przychodzą do hurtowni spożywczej, jeśli chcą zakupić duże ilości dóbr konsumpcyjnych, a nie chcą za nie przepłacać w normalnych sklepach. W hurtowniach zapłacą za nie o wiele mniej, niż na przykład u detalisty, który narzuci swą marżę. Podobne pobudki kierują klientami, którzy zgłaszają się do hurtowni danych. Niemniej jednak bywa i tak, że jedynie hurtownia danych dysponuje takimi informacjami, które są akurat pożądane przez klienta. Pracownicy hurtowni dokonują zestawień i tworzą raporty na podstawie informacji, jakie są zbierane z rynku. Owe raporty są później sprzedawane chętnym firmom. Hurtownia niewątpliwie na tym zarabia i może wciąż rozwijać nie tylko swe zasoby, ale także samą strukturę. Dzięki nowoczesnym technikom komputerowym, hurtownia danych nie zajmuje fizycznie tyle miejsca, co tradycyjne jej odpowiedniki – archiwa i biblioteki. Mniejsze jest prawdopodobieństwo zniszczenia danych elektronicznych, niż papierowych tomów, które łatwo spalić, czy zalać wodą. Dzięki komputerom, dane są w miarę bezpieczne.